Kaartenbak deel 5Kaartenbak deel 5

Kaartenbak deel 5

De kaartenbak gaat alleen nog digitaal verder hier op de website. Iedereen die dus iets van en over Aalsmeer (afbeelding met bijpassende tekst) wil inleveren kan dat doen via: kaartenbak@kunstencultuuraalsmeer.nl


41. Een maaltje Piet Visser

Dit keer geen schilderij van een  Aalsmeers plekje of een Aalsmeerder.  Nee, voor het eerst in de Kaartenbak een inzending van een afbeelding van een Aalsmeers gerecht. Geen Stiense bonen of paling met stroop, maar een maaltje Piet Visser bonen staat op het menu. Guda Markwat schrijft: 

"Oude bekende. In de meest gewone en simpele dingen, kan ik mooie vormen en lijnen vinden. Een oude kapotte mand, de stijve vormen van de bonen en de speelse plooien van een theedoek. Ik maak het liefst eenvoudig en herkenbaar werk. Dit schilderij hing eens in de gang van een Zorgcentrum. Een oude dementerende vrouw, die moeite had om haar eigen familie te herkennen, zei onmiddellijk toen ze het zag : ,, Ach, Piet Vissers “  Tja,dat was nog iets van vroeger he, deze bekende Aalsmeerse snijboon. Als ik zit te schilderen ben ik helemaal weg van de realiteit en dat kan soms heerlijk zijn!"


42. Kudelstaartse Aalscholver

Peter Buren zond een werk in voor de tentoonstelling  'Amazing Amateurs 2013' , gehouden in  de maanden juli en augustus in het Oude Raadhuis. Het is een  schildering van latex verf op een multiplex ondergrond. Je ziet een stuk Kudelstaart, met op de voorgrond het bronzen beeld 'De Aalscholver' van Wessel Bezemer. Dit beeld staat sinds 2006/2007 bij de loswal van Kudelstaart. Peter schrijft:

"Ik heb net de kaartenbak bekeken. Er staan veel bijzondere werken in, met herkenbare plekken uit heel Aalsmeer. Van Kudelstaart staat de fortbocht er ook mooi in. Volgens mij is dit het enige stukje Kudelstaart in de Kaartenbak. Ik vind het bijzonder dat ‘mijn’ aalscholver tussen de andere  mooie werken van de Kaartenbak mag komen te staan.
Ik maak zeer regelmatig foto’s van de aalscholver van Wessel. Nadat ik thuis de trap en het trappengat had opgeknapt heb ik de aalscholver op de muur geschilderd. Deze was goed gelukt en daarom wilde ik hem nog eens schilderen en heb een paneel gepakt en ben met dezelfde muurverf op het paneel verder gegaan. Aanvankelijk lukte het niet. Nadat ik het perspectief had veranderd ging het beter. Voor het schilderij af was ben ik regelmatig op en neer gefietst om te kijken hoe de details en verhoudingen er uit zagen. Het resultaat is de aalscholver die over Kudelstaart uit kijkt."

 


43. De Molenvliet. Wees zuinig op uw mooie plekjes!

Rein van der Zee uit Kudelstaart stuurde een afbeelding  van een zwart/wit schilderij van zijn hand waarop de Molenvliet te zien is. Dit is de tweede Molenvliet inzending van deze Kaartenbak, kijk maar eens onder nummer 31, naar de inzending van J.W. den Hartog. Dat is een inkttekening van de Molenvliet met bootje.  De olieverf op doek van Rein van der Zee is heel wat groter(60 x 80 cm). Bij hem lijkt de Molenvliet bootloos, hoewel hij rechts onder, heel vaag, een half verzonken praam heeft afgebeeld. In de verte is wel de molen zeer duidelijk aanwezig.

"Laten we hopen dat dit mooie uitzicht in de toekomst niet alleen nog maar op doek te bewonderen is..." verzucht de schilder in zijn begeleidende tekst. Niet ten onrechte, want de gemeente Aalsmeer heeft snode plannen. In dit mooie landschappelijke stukje Aalsmeer zijn namelijk nieuwe Bedrijventerreinen gepland. Men vindt dat een en ander aan vernieuwing toe is. In de lijvige rapporten van Greenport of Greenpark, of hoe het ook moge heten, leest men dat men wil uitbreiden om  de internationaal sterke positie van Aalsmeer te kunnen behouden en verder uit te bouwen. Je houdt je hart weer vast, Aalsmeerse burgers én bestuurders: wees toch eens wat zuiniger op uw mooie plekjes!

Van der Zee legde dit mooie uitzicht echter nog vast. Hij schrijft: "In de winter van dit jaar, 2013,  schilderde ik dit schilderij van de Molenvliet. Met olieverf met alleen 2 soorten wit (zink en titanium) en zwart (lamp black). Meestal schilder ik in kleur of  teken ik met houtskool, maar de laatste tijd schilder ik nu ook alleen in zwart & wit. De Molenvliet, hier gezien vanaf de Aalsmeerderweg is een echt typisch Hollands landschap en dit is echt een bekend panorama. De meeste mensen die dit schilderij zien (dat zich bij mij thuis bevindt) raden meteen dat het de Molenvliet is."


44. Wie schilderde deze watertoren?

Een aantal jaren geleden gekocht op een rommelmarkt, ik kon het niet laten staan. Het is een winterlandschap met de watertoren van Aalsmeer, koek en sopie kraam en schaatsers. Rechtsonder gesigneerd met volgens mij J.Dubbeld  (misschien Jan Dubbeld ??)

Ik ben aan het zoeken geweest op internet maar helaas niets kunnen vinden betreffende dit schilderij. Misschien iemand een idee betreffende de schilder?

Ard Lenos 


45. Jan Ran, grondlegger van de kaartenbak

Dit portret van Jan Ran hing in 2013 in het Oude Raadhuis, op de tentoonstelling Amazing Amateurs. Het is een werk van de hand van Anneke Kempes-Verweij uit Kudelstaart. Zij heeft Jan leren kennen in 2009 toen hij voor het boek "Een schilderachtig dorp, Aalsmeer in onbekende werken" foto's maakte van haar serie portretten van Kudelstaarters.

Hij fotografeerde in die tijd heel veel werken met afbeeldingen van Aalsmeerse plekjes en personen. Een gedeelte daarvan kwam in het boek en op de gelijknamige tentoonstelling terecht. Na de tentoonstelling kunnen er tot de dag van vandaag nog steeds afbeeldingen van Aalsmeerse plekken en personen ingeleverd worden voor deze digitale KAARTENBAK. Jan Ran is er dus eigenlijk de grondleggger van.

Anneke Kempes-Verweij schrijft: Enkele jaren na die fotosessie bij mij in Kudelstaart vroeg ik Jan als model voor een tekencursus in Amstelveen waar ik lessen volgde bij Edgar Jansen. De jonge modellen van de balletschool die meestal voor ons model zaten spraken mij niet meer zo aan. Jan heeft een mooie kop en hij kwam voor ons zitten. Een groepje van acht tekenaars/schilders  maakten een portret van hem. De meesten in kleur met krijt of verf. Ik werkte met potlood. Hij heeft mooie rimpels en zat heel goed stil. In de pauze liep hij rond om naar alle koppen van hem te kijken die er zo verschillend uitzagen. Het portret hier in de Kaartenbak is het portret dat ik daar van hem maakte. Aan het eind van de les pakte hij zijn camera, begon te fotograferen, raakte er zelf door geboeid. Enkele dagen later kwam hij langs met werkelijk prachtige foto’s. Hierdoor bracht hij onze hele tekencursus tot leven. Jan Ran straalt rust uit en laat tegelijk betrokkenheid en beminnelijkheid zien. Het bijzondere is dat hij dit fotograferen doet zonder winstoogmerk. Het is een heel bescheiden man.


46. Amsterdamse Kaartenbak

Dit keer een inzending uit Amsterdam van Annette Ong.

Beste medewerkers van de KAARTENBAK,  ik heb net jullie kaartenbak site bekeken. Wat een geweldig initiatief en zo inspirerend voor mensen. Het trok mijn aandacht , omdat ik als beeldend kunstenaar vorig jaar mee deed met net zo'n soort project. Het was iets dat georganiseerd werd door het Stadsarchief Amsterdam, in samenwerking met de NRC

Het Stadsarchief Amsterdam beheert meer dan 30.000 tekeningen en prenten van Amsterdam. Van eeuwenoud tot heel recent. In de NRC werd telkens een werk uit deze schatkamer van Amsterdam getoond. Zo ook een werkje van mij, met een bijpassende tekst: 

Oost, eind jaren zeventig Beeldend kunstenaar Annette Ong maakte in de zomer van 1977 acht 'portretjes van Amsterdam' , zoals ze het zelf noemt. Daaronder ook deze acrylschildering op papier van de Eerste Van Swindenstraat in Oost, ter hoogte van huisnummer 144 en gezien in oostelijke richting op het kruispunt Eerste Van Swindenstraat/Pontanusstraat. In het midden het spoorviaduct, dat dateert uit 1937. Ong: „De acht portretjes vormen een wandeling van de Grensstraat –waar ik en mijn man destijds woonden –naar de Javastraat, waar wij beiden ons atelier hadden. De route ertussenin had ik gedocumenteerd; mijn geliefde plekjes in de stad via de dagelijkse wandeling."

Een leuk project van het Stadsarchief / NRC om zo in het verleden te duiken en dat dan steeds te publiceren in woord en beeld. Het mes snijdt bij zoiets aan twee kanten, het is zowel historisch als kunstzinnig interessant. Heel bijzonder dat jullie in Aalsmeer dat ook doen en bovendien al veel eerder met zo'n project gestart zijn.

Een groet van Annette Ong


47. Een achtergebleven waterverfje

Dit is een werk dat J.D. Harting-den Das in maart 2014 inzond. Het is een van de schilderijtjes, die gefotografeerd werden in 2009 voor het boek (en de tentoonstelling) 'Een schilderachtig dorp'. In dit boek staan heel veel afbeeldingen van Harting-den Das, maar deze 'voormalige kwekerij D en J Jongkind' werd niet geselecteerd. De afbeelding van dit schilderijtje is toen, tezamen met vele andere afbeeldingen, opgeslagen in het archief van Jan Ran (Stichting Oud Aalsmeer).

Door middel van deze inzending attendeert Mevrouw Harting ons terecht op het feit, dat een groot gedeelte van de ingeleverde en door Oud Aalsmeer gearchiveerde werken nog niet ‘aan de bak gekomen is’. Het boek, de tentoonstelling en de kaartenbak (als permanente digitale plek om nieuwe vondsten in te leveren), het waren drie manieren om de werken van Aalsmeerse plekjes en personen met bijpassende info vast te leggen en in de openbaarheid te brengen. Het zou daarom een goede zaak zijn als die ‘achtergebleven’ werken ook op een website geplaatst worden. Met zo'n digitaal archief zou een en ander compleet zijn. Wat betreft dit 'achtergebleven waterverfje': de afgebeelde kwekerij is de voormalige kwekerij van D en J Jongkind aan de Pontweg. De kwekerij is verkocht aan de heer Lelieveld en is inmiddels weer te koop. Het werkje is in bezit van D.Jongkind. De maakster ervan is zijn buurvrouw.

 


48. Het naakte bouwwerk

September 2015. Een inzending van fotograaf Reint Baarda.

Kantoor firma Hilverda aan de Stommeerweg,  gebouwd in 1909 op de hoek van de (voormalige)  kolenhaven, nu entree van   jachthaven de Nieuwe Meer.

Tot nu toe waren het altijd Aalsmeerse plekjes (met zo nu en dan een afbeelding van een Aalsmeers persoon) die werden ingezonden voor de KAARTENBAK

Deze inzending is echter niet een Aalsmeerse plek, maar een Aalsmeers gebouw, ontdaan van alles wat de aandacht zou kunnen afleiden. De achtergrond is weggelaten; bomen, lantaarnpalen, auto’s, noem het maar op, dat alles is weggehaald opdat de schoonheid van dit pand zo helder mogelijk uitkome.

Baarda fotografeert deeltje voor deeltje, alle details apart, en op de computer wordt vervolgens het pand als het ware steen voor steen weer opgebouwd.

Op die manier legde hij vele gebouwen vast, in Aalsmeer alleen al 100 ’naakte bouwwerken’, panden die tot de kern werden teruggebracht. Deze Aalsmeerse serie is een lust voor het oog, zie de website  www.reintbaarda.exto.nl


49. Getekende watertoren uit 1946

In de Kaartenbak bevinden zich al zes Watertorens. Een winters doekje van W. Ravesloot (KB 1), twee torens, bij nacht en bij dag, van Dick Kootstra (KB 2 en 28), de Watertoren met Koek-en-Zopie tafereel van Elise van Kooten (KB 28), een winterse Watertoren met schaatsers van Dubbeld (KB 44) en een getekende toren van Frans J. IJsenwinklingen, uit 1945. ( KB 35)



Nu, maart 2017, meldt zich de zevende Watertoren aan; het is een prachtige potloodtekening uit 1946. Het werkje hangt thuis bij Albertie Vreeken-Dragt, zij schrijft:
“Verhaal erachter? Eigenlijk niet. De prent hebben mijn ouders (Roelof Dragt en Matje Dragt-Eveleens) gekregen toen ze trouwden (12 maart 1947). Van wie? Waarom? Hoe goed het geheugen van mijn moeder ook nog is, ze weet het niet. De prent is getekend met ‘Hoefsloot’ en met een beetje fantasie zou er ‘46’ kunnen staan.”

In het Noord-Hollands archief bevindt zich een Aalsmeers telefoonboek uit 1959 waarin de reclametekenaar en ontwerper J.C.A. Hoefsloot voorkomt. Hij woont in de Spoorlaan op nummer 42. Er staat een advertentie bij: ONTWERPEN –TEKENWERK – HOEFSLOOT - Telefoon: 5153.Met daarnaast een tekeningetje van een mannetje gebogen over een tekentafel.

Weet iemand hier iets meer over te vertellen?


50. Aalsmeerse Dorpskerk van Hoefsloot gespot in Zeist

In de Kaartenbak is afbeelding nr 50 geregistreerd. Het is opnieuw een tekening van Hoefsloot.
Het lijkt dus een reactie te zijn op de inzending nr 49. Naar aanleiding van een tekening van Hoefsloot werd immers gevraagd of iemand iets meer wist te vertellen over deze schilder.
Maar het kan ook toeval zijn natuurlijk.Deze Hoefsloot werd ingezonden door Wilma van der Zwaard uit Zeist. Zij schrijft:

“Mijn moeder, mevrouw W.van der Zwaard-Lieuwerink heeft rond 1950 aan mijn vader (zij woonden toen in de Kanaalstraat op nummer 22) een tekening gegeven van de Nederlands Hervormde dorpskerk. In verband met zijn belijdenis of verjaardag. Deze tekening hangt nog altijd boven haar bank, in een zorgcentrum in Zeist. Deze tekening is gesigneerd met ‘Hoefsloot’ en werd voor 1948 of in 1949/1950 gemaakt. Volgens mijn moeder woonde de tekenaar in de Cyclamenstraat.”

Door deze informatie uit Zeist weten we alweer een beetje meer van deze schilder en ontwerper. Want de tekeningen van de Watertoren en de Dorpskerk zijn duidelijk van dezelfde hand. Klaarblijkelijk is Hoefsloot op een gegeven moment vanuit de Cyclamenstraat naar de Spoorlaan verhuisd. Hoe het ook zij, de Kaartenbak is weer een fraaie Dorpkerk rijker. Deze kerk werd al drie keer ‘ingediend’, te weten: een mooi werkje van Nel Bruinsma ( deel 1, nr 10), een afbeelding met een bijzonder verhaal wat door de schilder Jan van Noord werd ingebracht ( deel 2, nr 16) en een schilderij van Dirk Annokee waarop deze kerk prijkt. (deel 2, nr 20)



Naar het overzicht

Eerstkomende programma(s)

«

Archief overzicht:

»